Bloemist in de Spotlight
’t Groen Kwartier
“ππ₯π¬ ππ₯π¨ππ¦π’π¬π π¦ππ π£π ππ«π¨ππ¬ π³π’π£π§ π¨π© π£π π°ππ«π€!”
Als je achter je product staat en bloemen van hoge kwaliteit aanbiedt, mag je daar fier op zijn, zo vertelde Ruben van ’t groen kwartier ons op een zonnige ochtend eind november. En wij zijn trots op Ruben als onze klant, en zetten daarom graag zijn winkel in de spotlights!
Hi Ruben, vertel eens wat over jouw geliefde winkel?
Sinds 2016 runnen we deze bloemenwinkel, genaamd βt groen kwartier, die sindsdien vol sfeer zit. Het is een plek waar klanten niet alleen bloemen kopen, maar ook gezellig een praatje komen maken. Heel fijn!
Wat doet je precies in je dagelijks leven als bloemist?
We richten ons vooral op de winkel, maar we maken ook rouwwerk en bloemstukken voor trouwerijen. Daarnaast werken we samen met twee andere ondernemers en hebben we bloemautomaten op drie locaties. Deze automaten zijn ideaal voor mensen die buiten de openingstijden bloemen willen kopen. Vooral snijbloemen zijn populair in de automaten, terwijl feestelijke boeketten het meest in de winkel worden verkocht.
Hoe ziet een typische werkdag eruit voor jou?
Onze dagen verschillen, maar de meeste dagen beginnen we rond half acht. Dat is ruim voor de openingstijd, want de winkel opent om 10:00 uur. Dinsdag is voor ons altijd de drukste dag. Dan zijn we vooral bezig met de wekelijkse bloemenleveringen, het aanvullen van de automaten en het regelen van bloemenabonnementen voor particulieren en bedrijven.
Wat vindt je het leukste aan het vak?
Het leukste is de variatie. Ik geniet van het inkopen van bloemen en het ontdekken van nieuwe producten, vooral exclusieve bloemen die niet standaard op de veiling te vinden zijn. Daarmee maken we onze winkel uniek in vergelijking met grote tuincentra of supermarkten. Het is fantastisch als klanten binnenkomen en zeggen: “Amai, dat heb ik nog nooit gezien!”
Ik geniet onwijs van de afwisseling. Per seizoen verschilt het assortiment enorm en de bloemstukken die je er vervolgens mee maakt ook.
Wanneer besefte je: dit is het moment, ik wil bloemist worden!
Na mijn studies in BelgiΓ«, gericht op industriΓ«le planten- en bloementeelt, begon ik in een administratieve functie. Dat beviel me niet, want ik wilde werken met mijn handen. Wat begon als een hobby groeide uit tot een passie. In 2016 besloot ik mijn eigen winkel te openen en ik mag zeggen dat ik trots ben op de winkel die hier nu staat!
Heb je een favoriete bloem?
Absoluut, dat is de Franse tulp. Het is een bloem die blijft groeien in de vaas, sierlijk hangt en echt ‘leeft’. Voor mij symboliseert de Franse tulp het begin van de lente en de lange, zonnige dagen.
Wat zou je graag veranderen in de bloemensector?
Er zijn zeker veranderingen die ik graag zou zien in de bloemensector. Ik vind dat we als bloemisten trots mogen zijn op wat we doen. Als je achter je product staat en bloemen van hoge kwaliteit aanbiedt, mag je daar fier op zijn. Het is belangrijk dat er een eerlijke prijs tegenover die kwaliteit staat. Tegelijkertijd hoeven we niet te concurreren met supermarkten die ook bloemen verkopen, want dat is een compleet andere sector. Daar maak ik me daarom ook niet te druk om.
Als we ons eigen verhaal vertellen en laten zien waarom onze bloemen die prijs waard zijn, zullen klanten dat waarderen. Mensen zien en ervaren vanzelf het verschil tussen een bos bloemen van vier euro uit de supermarkt en een boeket van een bloemist. Daarom is het belangrijk om een sterk merk te bouwen en ons eigen pad te volgen, zonder te veel te denken aan de concurrentie.
Waar ben je het meest trots op?
Ik ben vooral trots op wat we hier hebben opgebouwd. Toen ik begon als eenmanszaak was het vooral een kwestie van keihard werken en leren. Inmiddels hebben we een team van bloemisten en een goedlopende winkel. We zijn in 2016 gestart in een oud pand dat we later konden kopen en volledig hebben gerenoveerd. Het is nu totaal niet meer te herkennen als het oude pand dat het ooit was.
Daarnaast ben ik trots op het persoonlijke werk dat we leveren. Een voorbeeld hiervan was begin dit jaar, toen een vrouw haar man had verloren en vroeg om een kist volledig te vullen met bloemen. Zulke opdrachten zijn bijzonder en raken me, omdat ze laten zien hoe belangrijk ons werk kan zijn voor mensen. Het is mooi om een bijdrage te leveren aan zulke persoonlijke momenten.
Wat vind je het mooiste aan het runnen van een bloemenwinkel?
Wat me het meest raakt, is dat klanten steeds blijven terugkomen. Of het nu gaat om een boeket voor een dagelijkse aankoop, een trouwdag of een afscheid, mensen blijven aan ons denken. Dat is voor mij het meest waardevolle aspect van dit vak: de betekenis die we hebben in het leven van onze klanten.
Wat is voor jou de meerwaarde van Bloomer?
Ik ben erg tevreden met het uitgebreide aanbod en de mogelijkheid om via verschillende kanalen in te kopen. Platforms zoals KwekerDirect zijn erg handig, vooral voor specifieke bestellingen. Je kunt bloemen bestellen die zelfs nog op de kwekerij staan, wat zorgt voor extra versheid en kwaliteit. Ik ben heel tevreden met hoe gemakkelijk het bestelproces bij jullie is. Het scheelt mij echt tijd.