Bloemist in de Spotlight

Bloom Beej Tess

  • Naam bloemist
    Tess Blanken

  • Naam bloemenwinkel
    Bloom Beej Tess

  • Opgericht in
    2019

  • Gevestigd in
    Venlo

  • Ons team bestaat uit
    4 personen

  • Lievelingsbloem
    Sandersonia

Bij Bloomer zijn wij al heel lang fan van bloemist Tess en haar werk. Wanneer je haar Limburgse winkel binnenstapt waan je jezelf in een bloemenwalhalla, vol met spetterende kleuren. Hoog tijd om Bloom Beej Tess in de spotlight te zetten dus!

“Ik wil dat iedereen een wow-gevoel krijgt bij binnenkomst. Een combinatie van de mooiste, apartste bloemen, prachtige zijden bloemen en unieke one-of-a-kind interieur accessoires. Dit verpakt in klantvriendelijkheid, uitmuntende service en een gezellige sfeer.”

Vertel, wie ben je en wat doe je?

Ik ben Tessa Blanken, maar iedereen noemt me eigenlijk Tess. In 2019 heb ik mijn bloemenwinkel Bloom Beej Tess in Venlo geopend. Mijn visie was mooie, exclusieve en aparte bloemen verkopen in een gezellige sfeervolle ambiance. Geen alledaagse bloemen, maar boeketten met liefde voor klanten gemaakt. Met heel veel passie voor bloemen werken wij met veel enthousiasme en plezier. Iedere dag weer!

Voor ik mijn zaak opende, heb ik bij verschillende bloemenwinkels gewerkt, zowel hoog- als laag segment. Ik zie dat als heel positief, want je leert overal van. Zoals heel creatief zijn en hard, maar ook snel werken. Voor mij is dat een hele goede combinatie geweest.

Wanneer kwam het moment dat je dacht ‘ik ga met bloemen werken’?

Dat was eigenlijk een beetje per ongeluk, haha. Ik deed vroeger de Mavo, maar ik hield echt niet van theorie en bleef daardoor twee keer zitten. Daarom was het voor mij beter om van school af te gaan. Zo kwam ik bij het praktijkonderwijs terecht, waar ik mocht kiezen tussen twee richtingen: Techniek of Detailhandel. Ik voelde me niet zo thuis op die school, dus ik koos uiteindelijk voor Agrarisch. Daar hadden we ook lessen bloemschikken en dat vond ik echt het einde. Fantastisch! Helaas hadden we die lessen maar één jaar, dus besloot om daarna de opleiding Bloemschikken te doen. Daarna ben ik nog doorgegaan voor Meesterbinder, maar helaas kon ik die door gezondheidsproblemen niet afmaken.

Hoe ziet jouw week er als bloemist uit?

Op maandag is de winkel gesloten, maar zijn wij wel gewoon aan het werk. In de vroege ochtend sta ik dan eerst emmers schoon te maken en zet ik de vuilnis klaar. Dan ga ik inkopen en ben ik daarna vaak te vinden bij een klant voor een opdracht bij hen thuis.
Op de rest van de werkdagen is het ’s morgens eigenlijk altijd erg hectisch. We maken eerst de bloemen schoon en gaan daarna aan de slag voor de bestellingen. We geven de planten water, stellen de prijzen op en helpen de binnenkomende klanten. Wanneer die binnenkomen weten we nooit, er is geen pijl op te trekken, haha. Wel zien we dat het weer invloed heeft en uiteraard ook carnaval, dat is het wat rustiger.

Wat maakt de bloemensector voor jou zo leuk en uitdagend?

Een van de leuke dingen aan het vak voor mij is dat je met seizoenen werkt en iedere keer weer andere bloemen hebt. Als op den duur de Delphiniums of de Tulpen komen, word ik daar echt blij van. Dan sta ik echt met vlinders in mijn buik van “ooohhh!”

Er is veel afwisseling in het soort opdrachten dat ik mag doen. Toch vind ik rouwwerk het allermooiste om te doen. Je hebt met veel emotie te maken en het is zo mooi om iets prachtigs te kunnen geven aan de familie die aan het rouwen is.

Verder vind ik de styling van de winkel en het inkopen ook erg leuk om te doen. Ik ben altijd op jacht naar dingen die niet overal te vinden zijn. Ik houd wel van apart. We zitten in het midden-hoog segment, dus we hebben vazen van € 450,-. Maar ik vind het belangrijk dat er ook iets te vinden is voor €10,-.

Welke bloem vind jij het allermooist?
(Ja, weten dat dit tussen je kinderen kiezen is, haha)

Ik denk de Sandersonia, maar ook zeker de Lathyrus. En niet te vergeten de gele Oncidium orchidee.

Welke zaken zou je in de sector graag zien veranderen?

Dat klanten soms vragen of de bloemen wel echt vers zijn. En het feit dat mensen bloemen zo duur vinden. Het is een luxeproduct, maar mensen mogen het wel weer meer als bloemsierkunst gaan zien.

Op welk werk ben jij het meest trots?

Ik mag bij een kapsalon in Horst, echt een heel erg mooi bedrijf, met kerst elk jaar de styling doen. De eigenaresse heeft zelf altijd ideeën, dat overleggen we samen en dan ga ik het maken. En wat voor mij altijd fijn is dat daar ook veel klanten van mij komen, dus die komen dan weer langs in de bloemenwinkel.

Dus je mag daar helemaal losgaan?

Zij heeft niet perse een budget, maar het moet gewoon mooi en gerust wat aparter zijn. Het moet matchen bij haar eclectische interieur. Eigenlijk een ideale klant voor mij!

Ik vind het ook wel erg leuk dat als ik een idee heb met een bepaalde bloem, ik meteen naar jullie kan bellen. Dan krijg ik Sari aan de lijn, die ook meteen enthousiast wordt en voor mij op zoek gaat!

Wat is voor jou dé ultieme opdracht?

Poehh, wat een moeilijke vraag. Ik denk bij een nieuw chique restaurant in Venlo de gehele styling mogen verzorgen. Zowel zijde bloemwerk, als de meubels en de rest van de styling. Het complete plaatje dus.

Wat is voor jou de meerwaarde van Bloomer?

Als ik naar de Cash & Carry zou moeten, dan kost dat me per keer 4 uur. Als ik dat 4x per week zou moeten doen is dat dus 16 uur. Voor mij is de cash en carry 10 minuutjes rijden, maar toch bespaar ik met Bloomer tijd. Het is echt heel fijn dat alles in de ochtend al op me staat te wachten als ik de winkel binnenkom. Ook is het fijn om overdag lekker te kunnen scrollen door de webshop en op meerdere momenten van de dag even wat toe te kunnen voegen aan de bestelling. Ik schat dat ik per week 10 uur kwijt ben aan bestellen, maar dat komt ook omdat ik het heel leuk vind om lekker uitgebreid door de webshop te snuffelen.
Ook ben ik heel blij met jullie fijne service en hoe persoonlijk jullie zijn.